Läs också

Breda pull-ups

Tänk på att... Stå med cirka 45 graders vinkel i överkroppen och med rak rygg

Bred framåtböjd rodd

VIDEO: Träna dina ryggmuskler med den här styrkeövningen med hantlar.

15 juni 2010 av Jannik Petersen

Övning på video: A1 – Bred framåtböjd rodd


Du tränar:

Långa ryggmuskeln, den övre delen av ryggen, axlarna och överarmarna.

Startposition:

Stå framåtböjd med en hantel i varje hand, böjda knän och huvudet som en naturlig förlängning av kroppen.

Tempo:

Lugnt och kontrollerat upp och ned. En upprepning bör ta cirka 5 sekunder att genomföra.

Rörelsen:

För armbågarna så långt utåt sidan och bakåt som möjligt. Ryggen ska hela tiden hållas i en framåtböjd ställning. Sänk därefter hantlarna mot golvet – med samma mjuka rörelse som då du lyfte dem uppåt och utåt.

Fortsätt med övning A2 utan att vila när du har gjort 6–10 upprepningar med varje arm.

Träningsskolan, del 4: STARK RYGG

Den här övningen är en av 6 övningar från Träningsskolan, del 4: Stark rygg. Du kan välja att enbart göra den, men du uppnår störst effekt om du kombinerar den med de andra 5 övningarna i programmet.

Träningsskolan: Stark rygg Hela Träningsskolan

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: