Tänk på Svanka inte för mycket i ryggen när armarna är ovanför huvudet.

Axelpress

Träna hela kroppen, med den här effektiva övningen.

Du tränar:

Axlar

Startposition:

Stå med höftbrett avstånd mellan fötterna och håll hantlarna uppe i axelhöjd. Handflatorna ska vara riktade mot huvudet.

Rörelse:

Pressa upp hantlarna med raka armar. Rotera samtidigt hantlarna ett kvarts varv så att handflatorna blir riktade framåt.

Sträck helt på armbågarna och sänk sedan hantlarna tillbaka igen. Kom ihåg att även rotera vikterna på väg tillbaka till startpositionen.

Tempo:

Lyft kraftfullt och snabbt – men låt det ta 2–3 sekunder att sänka ned vikterna igen.

Antal:

3 x 10-12 repetitioner - 1 minuts vila.

Axelpress

Axelpress stärker axlarna, baksidan av över-armarna samt alla djupa muskler som stödjer ryggraden. Ursprungligen var övningen en olympisk tyngdlyftningsgren, men den försvann efter OS i München 1972 eftersom idrottsmännen fuskade med tekniken för att vinna medaljer och fick ryggskador på grund av detta. Rätt utförd är dock axelpress en superbra övning. När man pressar upp en tung vikt ovanför huvudet tvingas man att svanka i ryggen, och för att hålla kvar en naturlig svank måste man spänna de nedre magmusklerna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: