Läs också

T-armhävning

Armhävningar tränar bröst och armar

VIDEO: Armhävningar tränar bröst och armar.

Du tränar:

Bröst & armar.

Startposition:

Lägg dig på golvet med raka armar. Placera händerna lite längre ut än axlarna. Håll kroppen stel som en planka.

Rörelse:

Böj armbågarna och sänk kroppen sakta ned till golvet. Sträck sedan armarna kraftfullt igen.

Tempo:

Låt det ta 2–3 sek. att gå ned och 1 sek på att komma upp.

Antal:

Nybörjare: 3 x 6–10 Erfaren: 3 x 10–20

Vanliga armhävningar är näst intill den perfekta överkroppsövningen. Det behövs ingen utrustning och den går att variera så att den passar såväl nybörjare som erfarna idrottare. Placera händerna lite bredare än axelbredden. När du har kommit ned i bottenpositionen ska tummarna vara under axlarna. Hur djupt ned du kan gå beror på din rörlighet i axlarna. Armhävningar tränar bröst, axlar, armar och mage samtidigt. Världsrekordet sägs vara 10 500 armhävningar utan uppehåll!

Gå videre till Sidoplankan

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 2

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: