Alternativ rodd

VIDEO: Alternativ rodd tränar rygg, armar, axlar och ländrygg.

15 november 2013 av Jannik Petersen & Jakob Benn.

Du tränar:

Rygg, armar, axlar och ländrygg.

Startposition:

Ligg under ett bord med böjda knän och ta tag i kanten med bägge händerna. Placera händerna lite längre ut än dina axlar. Lyft upp höften så att kroppen bildar en rak linje från axlarna till knäna.

Rörelse:

Dra upp bröstkorgen till bordskanten och sänk dig därefter långsamt ned med raka armar igen.

Tempo:

1–2 sek. upp, 2–3 sek ned.

Antal:

Nybörjare: 3 x 5–8 Erfaren: 3 x 8–12

Läs mer om övningen Alternativ rodd tränar främst ryggen, armarna och axlarna. Men eftersom du även tvingas att spänna sätet och baklåren för att hitta rätt ställning så tränas också dessa muskler. ”Fat man’s pull-up”, som övningen kallas, är därför mycket bättre än sitt rykte. Eftersom hela baksidan av kroppen får jobba så är den särskilt bra för alla som sitter länge framför en dator. Vill du att övningen ska bli ännu jobbigare kan du sträcka på benen och ha hälarna i golvet.

Gå videre till Hopp med knäböj

Denna övning är en del av Träningsskolan: Stark och vältränad med 20+10-konceptet - del 5

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: