OBS! Personer med hjärtproblem, högt blodtryck, åderförfettning, diabetes eller högt kolesterol avråds från ocklusionsträning.

Stryp dig till större muskler

Styrketräning, då man begränsar blodflödet i musklerna, är effektivt.

Lågintensiv träning med en manschett runt de stora blodkärlen i armen eller benet – så kallad ocklusionsträning – ger samma effekt som tung styrketräning för muskelmassan och styrkan. Det visar norska rön. Studien som utfördes på kvinnor är inte den första som visar att metoden fungerar.

En fördel med ocklusionsträning är att man kan bygga upp musklerna utan att lederna och senorna överbelastas. Det är bra om man t.ex. rehabtränar efter en skada. Ocklusionsträning innebär att man minskar blodflödet markant till de muskler man tränar och detta ska alltså ge en bra träningseffekt.

SÅ FUNGERAR METODEN

Om man t.ex. vill träna överarmen så fäster man manschetten (man kan också använda en linda eller liknande) runt överarmen uppe vid axeln. Sedan utförs övningen med betydligt lättare vikter än vid tung styrketräning – 20-50 % av 1 RM (den vikt man orkar lyfta max en gång). Manschetten behålls på under hela övningen (även under vilan).

Source #American Journal of Physiology.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: