Man lyfter skivstång
© iStock

Ska jag hålla andan när jag lyfter tungt?

Stället det att man ska hålla andan när man lyfter tungt under ett styrkepass? Svaret får du här.

10 augusti 2017 av Hans W. Gottlieb

Andningen är viktig när du tränar

Det saknar inte helt betydelse hur du andas när du styrketränar. Andningen kan förbättra din prestation och skonar dig därmed från skador samtidigt som den ökar effekten av de styrkeövningar du gör.

Undrar du hur du ska andas på rätt sätt när du tränar, så guidar vi dig här.

Därför ska du hålla andan när du styrketränar

Ja, om du i övrigt har normalt blodtryck, så är det bra att utnyttja andningen som stöd för bålmuskulaturen under tunga lyft. Tekniken kallas Valsalvas manöver och går ut på att man ska hålla andan när belastningen är som störst under en övning. Det beror på att inandningsluften ökar stabiliteten i bröstkorgen och bukhålan, vilket bidrar till att ryggraden avlastas så mycket som möjligt – och därmed minskar också skaderisken. Vid t.ex. knäböj gör du t.ex. en djup inandning strax innan du böjer på knäna och höfterna (eller i början av rörelsen), och håller därefter andan. Inte förrän du har klarat av den jobbigaste delen av lyftet och nästan är tillbaka i upprättstående position igen, kan du andas ut. Därefter gör du en ny inandning och fortsätter med nästa lyft.

Vill du ha inspiration till tunga lyft som stärker och trimmar hela kroppen? Här har du sju suveräna övningar med skivstång.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: