Sju suveräna övningar med skivstång

Greppa skivstången och träna hela kroppen.

28 mars 2017 av Jesper U. Larsen

Marklyft

Många är oroliga för att de kan få ont i ryggen av marklyft, men använder man rätt teknik så behöver man inte oroa sig. Marklyft ger tvärtom en stark rygg och förebygger ryggont. Övningen tränar också baklåren och rumpan.

Se övningen

Militärpress

Starka axlar, muskulös rygg och stora överarmar. Du får med allt i denna övning där du lyfter upp en skivstång över huvudet medan resten av kroppen är upprätt.

Se övningen

Knäböj

Den här klassiska övningen tränar främst rumpan och framsidan av låren, samtidigt som bålen får jobba hårt för att stabilisera överkroppen. Kan antingen göras med skivstången på ryggen eller framför kroppen vid axlarna.

Se övningen

Gående utfall

Utfall (lunges) är en så kallad unilateral övning där respektive kroppshalva jobbar oberoende av varandra – till skillnad från t.ex. knäböj. Det innebär att koordinationen och balansen tränas, samt att asymmetrin mellan höger och vänster sida utjämnas.

Se övningen

Framåtböjd rodd

En bättre kroppshållning är en av effekterna med denna övning. Den breda ryggmuskeln tränas liksom baksidan av axlarna och armarna, samtidigt som ländryggsmusklerna jobbar statiskt.

Se övningen

Bänkpress

Bänkpress ger snyggare och starkare bröstmuskler samtidigt som triceps och axlarna och tränas effektivt.

Se övningen

Höftlyft

Det här är en lite obekväm ställning för kroppen, men kvaliteten på övningen kan inte diskuteras. Höftlyft (hip thrust) med vikt är en effektiv övning för både rumpan, baklåren och ryggsträckarna.

Se övningen 

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: