Så ofta ska du lyfta vikter

Det saknar inte betydelse hur många gånger du tränar i veckan om du vill få maximal muskeltillväxt.

30 augusti 2016

Om målet med din styrketräning är att få stora muskler, så behöver varje muskelgrupp tränas flera gånger i veckan, anser amerikanska forskare.

En vanlig taktik bland muskelbyggare är annars att träna varje muskelgrupp en gång i veckan, men med stor volym.

Det verkar dock inte vara den bästa metoden. Det hävdar i alla fall amerikanska forskare som gått igenom tidigare studier om effekten av olika frekvenser hos de som styrketränar.

Även om den volym som man tränar med alltid är densamma, så är det bättre att dela upp träningen på två dagar.

Med andra ord får man bättre resultat om man gör tre set för biceps på måndagen och tre set på torsdagen än om man gör sex set på måndagen.

Forskarna anser alltså att två träningspass är bättre än ett, men det finns inga bevis för att tre pass är bättre än två.

Variera träningen

Forskarna påpekar att en hög träningsfrekvens kan leda till överträning.

Det är därför bra att periodisera träningen, så att man på ett systematiskt sätt varierar antalet gånger en muskel tränas varje vecka istället för att alltid träna med en hög frekvens.

Source #Sports Medicine

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: