Så får du mindre kroppsfett och större muskler

Vi har sammanställt fem gyllene råd om hur man förbränner kroppsfett och ökar muskelmassa samtidigt.

11 oktober 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Siffrorna på badrumsvågen ger ofta en felaktig bild av hälsan. Under perioder då man inte tränar så mycket kan vikten vara lägre än under perioder då man styrketränar regelbundet.

Vi har sammanställt fem bra råd om hur man minskar kroppsfettet samtidigt som man ökar muskelmassan.

Träna för att öka muskelmassan – inte för att bränna fett

Många repetitioner med lätta vikter ökar inte muskelmassan. Välj istället övningar som aktiverar de stora muskelgrupperna och som gör att du kan lyfta tyngre vikter. Knäböj och marklyft är exempel på bra övningar.

Minska på kolhydraterna

Om du vill minska på fettet, så bör du också minska på kolhydraterna. Se till att du stoppar i dig kolhydrater vid den tidpunkt då du har mest nytta av dem – några timmar innan träning.

Välj nyttigt fett

Fett är viktigt för cellstrukturen och för att hormonnivåerna ska vara bra. Bägge dessa faktorer har stor betydelse för muskeluppbyggnaden. Se därför till att få i dig nyttigt fett från exempelvis fisk, nötter och avokado.

Inta lagom mycket kalorier

Ta reda på hur många kalorier du behöver för att kunna bygga muskler samtidigt som du förbränner en del kroppsfett.

Ägna dig åt kardioträning för att förbränna fett – INTE kalorier

Långa och långsamma kardioträningspass är inte optimalt för att förbränna fett. Se till att hålla tempot uppe under kardioträningen, så att kroppen förbränner fett och inte muskler.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Har du behållt formen under vintern?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: