Cookie- och Sekretesspolicy
Redan i denna ålder börjar du att förlora muskelmassa

Redan i denna ålder börjar du att förlora muskelmassa

Med åldern minskar muskelmassan. Det börjar tidigt och går snabbt – som tur är kan du själv göra en hel del för att undvika att förlora en massa muskler.

  • Av Julie-Elsebeth Crone Johannesen
  • 11-10-2016

Även om antalet muskler är konstant genom livet, så förändras den totala muskelmassan i kroppen en hel del med åldern. Det gäller alla människor – och förlusten av muskelmassa börjar långt tidigare än vad man kanske tror.

I denna ålder börjar du att förlora muskelmassa

Redan i relativt tidig ålder börjar man att förlora muskelmassa. Om man inte gör något för att förhindra den utvecklingen, så kommer en vuxen man från det han är 30 år i snitt att förlora cirka 3 kilo muskelmassa per årtionde. Det innebär att man som 60-åring kommer att ha förlorat hela nio kilo ren muskelmassa om man inte gör något aktivt för att undvika det.

Förutom den naturliga förlusten av muskelmassa, så kommer en inaktiv livsstil också att leda till nedsatt ämnesomsättning i kroppen. Det ökar i sn tur risken för bland annat övervikt och diabetes.

Så undviker du att förlora muskelmassa

För att undvika att du förlorar muskelmassa med åldern, kan du dock göra en hel del själv. Dina vardagsvanor har stor betydelse för hur snabbt din kropp åldras, och du bör därför tänka igenom vad du äter, när du äter samt hur mycket du tränar och sover. Se därför till att följa nedanstående råd.

  • Fyll på med mycket protein och fibrer som mättar bra och håller blodsockret stabilt
  • Se till att få i dig tillräckligt med D-vitamin, vilket bidrar till att muskelmassan
  • Ät frukt och grönt – särskilt skalet är viktigt
  • Sov 7–8 timmar varje natt
  • Stärk dina muskler med styrketräning
  • Protein från vassle motverkar förlusten av muskelmassa. Du kan t.ex. hitta det i mjölk, yoghurt och ost

Läs mer om några vanliga misstag som gör att du förlorar muskelmassa.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
”No pain, no gain” – stämmer det?

”No pain, no gain” – stämmer det?

Styrketräning |

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna ...

Läs mer
Kom i toppform med HIIT

Kom i toppform med HIIT

Styrketräningsprogram |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Gå ned på knä

ExclusiveExclusiveGå ned på knä

Styrkeövningar |

Träna hela kroppen, med den här ...

Läs mer
10 fel som gör att musklerna inte växer

10 fel som gör att musklerna inte växer

Muskler |

Styrketränar du flitigt utan att det ...

Små förändringar kan ge stora muskler
Få magrutor på bara 6 veckor

Få magrutor på bara 6 veckor

Magrutor |

Redo för stranden? Skaffa platt mage på ...

Kolla in magrute-kuren
Nytt
”No pain, no gain” – stämmer det?

”No pain, no gain” – stämmer det?

Styrketräning |

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna ...

Läs mer
Kom i toppform med HIIT

Kom i toppform med HIIT

Styrketräningsprogram |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Burpees

Burpees

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Boxhopp

Boxhopp

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
armhävn

armhävn

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer