”No pain, no gain” – stämmer det?

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna efter träning. Betyder det att jag tränar för lätt?

25 november 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

SVAR: Nej. Att skatta sin träning beroende på graden av försenad träningsvärk (DOMS) är en förenklad metod.

Träningsvärken, som oftast uppkommer 1–2 dagar efter hårda träningspass, beror på mikroskopiska bristningar i musklerna.

Efteråt blir musklerna större och starkare, men det blir de även efter styrkepass som inte resulterar i särskilt kraftig träningsvärk.

Oftast drabbas nybörjare, eller de som kör igång igen efter ett träningsuppehåll, hårdast av försenad träningsvärk.

DOMS:

Delayed onset muscle soreness: Försenad träningsvärk beror på mikroskopiska bristningar av muskelfibrer och det inflammationsliknande tillstånd som följer.

Värken är som värst 1–3 dygn efter träning, därefter börjar värken att avta.

Behöver du en sportväska? Få en Salomonväska till MYCKET nedsatt pris tillsammans med Aktiv Träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: