Semester inget hinder Promenader och hemlagad kycklingsallad visade sig vara effektivt för att gå ned i vikt under semestern!

Vecka 5 – NU går det framåt!

Jag gick ned 2,7 kg under semestern. Fantastiskt! Vi promenerade flera timmar varje dag, åt massor av god fisk, skaldjur, kött och sallader. Och så använde vi vardagsrummet i semesterhuset till att styrketräna för att magrutorna skulle bli synliga.

30 april 2014 av Jannik Petersen

Fantastiskt! 2,7 kilo lättare i kroppen efter en vecka – till på köpet en semestervecka. NU börjar det äntligen gå åt rätt håll igen.

Efter två jobbiga veckor, då det nästan inte hände något alls med vikten, var jag inställd på att använda de sex semesterdagarna till att röra på mig mer än jag brukar göra på jobbet och dessutom äta efter kostplanen. Saftiga kötträtter med sallad, god grillad fisk eller massor av räkor gjorde varje måltid till en njutning. Dessutom promenerade vi flera timmar varje dag – på stan, längs speciella vandringsleder eller fram och tillbaka till den lokala matbutiken.

Vardagsrummet i semesterhuset fungerade perfekt att styrketräna i och vattendunken på 8 liter fungerade utmärkt att ha som vikt. Det gjorde att jag faktiskt blev lite starkare.

Nu börjar jag också märka resultat när jag tittar mig själv i spegeln. De berömda magrutorna börjar bli synliga, de har jag inte sett sedan jag var 19 år och var smal som en långdistanslöpare i OS.

### VECKANS MAGRUTE-TIPS Tänk på att all intervallträning inte behöver genomföras som löpintervaller. Om du har några kilo för mycket att släpa runt på så ökar belastningen rejält på knäna och ryggen om du springer riktigt snabbt – och risken är att du blir skadad. Kör i stället intervaller på cykel, crosstrainer eller i en roddmaskin. 1 minut i full fart följt av 1 minuts vila är lagom – fortsätt tills du kommer upp i 10–15 upprepningar.
Så har det gått för oss – vecka för vecka
Vårt utgångsläge Vecka 1 Vecka 2 Vecka 3 Vecka 4 Vecka 5
JannikVikt: 83,1 kg Midja: 90 cm Fett: 16,5 % -2,5 kg -2,0 kg -0,8 kg -0,4 kg -2,7 kg
PeterVikt: 80,1 kg Midja: 90 cm Fett: 16,5 % -3,2 kg -1,5 kg -1,4 kg -1,4 kg -1,1 kg
MichaelVikt: 82,9 kg Midja: 101 cm Fett: 26,5 % -2,7 kr -2,2 kg -0,8 kg -1,9 kg -1,5 kg
RichardVikt: 73,2 kg Midja: 90,5 cm Fett: 20,5 % -1,6 kg -0,8 kg -2,0 kg -1,0 kg -0,9 kg
FrankVikt: 87,3 kg Midja: 86 cm Fett: 13,5 % -2,0 kg -1,2 kg -0,2 kg -1,3 kg -0,1 kg

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: