Till och med salladen väger jag Jag har följt magrute-kuren till punkt och pricka den här veckan och t.o.m. vägt all mat. Trots det har jag bara gått ned 400 gram. © Jannik Petersen

Vecka 4: Det händer inget längre!

Usch! Det händer inget med min vikt längre. Jag gick bara ned 400 gram i vikt den här veckan. Vår bantningsguru, Martin Kreutzer, påminner mig dock om att jag har gått ned 5,7 kg totalt på fyra veckor, vilket är fantastiskt – även om det gick betydligt trögare den här veckan.

30 april 2014 av Jannik Petersen

Det händer inget! Endast 400 grams viktnedgång blev resultatet den här veckan – trots att jag följde magrute-kuren till punkt och pricka.

Det värsta är dock att jag har semester nästa vecka, och det gör inte direkt att det kommer att bli lättare att träna och äta optimalt. Det blir svårt att hinna med att styrketräna tre gånger – men kanske kan jag få permission av hustrun för att besöka ett spanskt gym och lyfta lite vikter.

Däremot kommer jag garanterat att promenera omkring betydligt mer än jag brukar göra under en normal arbetsdag, vilken jag mest brukar tillbringa sittande. Vi får se – jag har lovat mig själv att jag åtminstone inte ska gå upp i vikt under semestern. Innerst inne hoppas jag kunna gå ned ett kilo eller två.

Vår bantningsguru, Martin Kreutzer, har via mail försökt att uppmuntra mig. Han skriver att jag ska tänka på de fyra första veckorna som en helhet – då lyckades jag ju faktiskt gå ned 5,7 kg. Det motsvarar ca ett och ett halvt kilo i veckan, vilket är betydligt mer än vad man normalt kan förvänta sig att gå ned i vikt under en bantningskur. Det är ett bra besked att ha med sig på semestern.

### MAGRUTOR: VECKANS TIPS Väg dig bara en gång per vecka. Din vikt kan variera en hel del från dag till dag – beroende på hur mycket vätska du har druckit, vad du har ätit och om du har tränat hårt. Om du väger dig varje dag riskerar du att tappa motivationen ibland på grund av "felmätningar". Ta för vana att ställa dig på badrumsvågen t.ex. varje fredag morgon, direkt när du kliver upp ur sängen – då har du ingen dryck eller mat i magen och mätresultatet blir jämförbart med förra veckans resultat.
Så har det gått för oss – vecka för vecka
Vårt utgångsläge Vecka 1 Vecka 2 Vecka 3 Vecka 4
JannikVikt: 83,1 kg Midja: 90 cm Fett: 16,5 % -2,5 kg -2,0 kg -0,8 kg -0,4 kg
PeterVikt: 80,1 kg Midja: 90 cm Fett: 16,5 % -3,2 kg -1,5 kg -1,4 kg -1,4 kg
MichaelVikt: 82,9 kg Midja: 101 cm Fett: 26,5 % -2,7 kr -2,2 kg -0,8 kg -1,9 kg
RichardVikt: 73,2 kg Midja: 90,5 cm Fett: 20,5 % -1,6 kg -0,8 kg -2,0 kg -1,0 kg
FrankVikt: 87,3 kg Midja: 86 cm Fett: 13,5 % -2,0 kg -1,2 kg -0,2 kg -1,3 kg

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: