Magrutor på 6 veckor LIVSSTIL | Stress är inte bra för hälsan – och stress gör även att fettet sätter sig på magen. © Colourbox

Undvik stress och få platt mage

Stress gör att kroppen lagrar mer fett på magen. Om du undviker kronisk stress ökar dina chanser att få en platt mage – och ett bättre liv. Se här hur.

4 april 2014 av Martin Kreutzer

Din mage kommer aldrig att bli trimmad om du är kroniskt stressad. Stress gör nämligen att kroppen utsöndrar mer av hormonet kortisol, som gör allt för att lagra fett i magpartiet och som får dig att äta mer än du behöver. Därför är det viktigt att undvika stress om du vill ha synliga magrutor.

Stress kan bero på många saker: för lite sömn, för mycket jobb, dålig kost, för mycket träning, sjukdom i familjen, flyttbestyr, problem hemma. Men kroppen reagerar likadant på all stress och klarar inte av att bygga muskelmassa, stärka immunförsvaret eller förbränna rätt fett om den är stressad.

Undvik negativ stress

Målet är inte att undvika all stress. Det är varken realistiskt eller ändamålsenligt. Stress är trots allt kroppens naturliga reaktion på en utmaning, och utan stress kan du inte utvecklas och bli bättre. Men att vara konstant stressad är inte bra för hälsan. Det svåra är därför att klara av vardagen så att du är lagom stressad. Det är viktigt att du känner dig produktiv och glad när du vaknar på morgonen, och inte så stressad att du blir överbelastad och utbränd.

Negativ stress uppstår om kraven på dig, både jobbmässigt och hemma under en längre period, överstiger de resurser – t.ex. tid, lust och de förmågor – du har. Om du tappar lusten att kliva upp på morgonen, så är dina stressnivåer garanterat för höga.

Vad orsakar stress?

Det svåra är att ta reda på vad det är som du blir stressad av – och hitta en lösning på problemet. Ibland kan vara rätt uppenbara orsaker, som en nära förestående deadline för ett projekt, dålig ekonomi eller osäkerhet på jobbet. Andra gånger måste du gräva lite djupare för att hitta orsaken till din stress.

När du har fått ett hum om vad det är som stressar dig, ska du dela in de stressande situationerna i de du inte kan ändra på och de du kan ändra på.

De du inte kan ändra på, bör du antingen slänga ut ur ditt liv eller hitta ett annat sätt att hantera, t.ex. genom att sluta fred med dem. De du kan ändra på kräver kanske att du tar tjuren i hornen och genomför några svåra och obekväma förändringar i ditt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: