Magrutor på 6 veckor LIVSSTIL | Sömn är bra för magen. Om du sover för lite sätter sig fettet på magen. © Colourbox

Sov dig till platt mage

Sömnbrist gör att du går upp i vikt. Och det märks främst på magen. Därför är en bra nattsömn en viktig del av Aktiv Tränings magrute-kur.

4 april 2014 av Martin Kreutzer

Om du sover för lite pga. att du brukar gå och lägga dig sent och det därför inte dröjer länge innan väckarklockan ringer, så är risken stor att du blir rundare om magen.

Sömnbrist är nämligen en allvarlig stressfaktor som har dubbel effekt: är du stressad sover du ofta sämre, och har du sovit dåligt blir du ännu mer stressad. Och stress gör att kroppen lagrar mer fett på magen.

Många sover för lite pga. att de försöker hinna med så mycket som möjligt i vardagen. Och det är farligare än man kan tro för hälsan.

För att undvika stress och ökad bukfetma så är det viktigt att gå till sängs i tid. För de flesta är 7–8 timmars nattsömn lagom.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: