© Colourbox

Hur tränar jag magen effektivt?

Jag är trött på att ligga på golvet på gymmet och göra massor av situps. Finns det ingen övning som tar kortare tid att göra, men som tränar magen effektivt?

Om du kan göra 30–50 situps innan du blir trött, så är du antingen mycket stark eller så fuskar du med tekniken. Tänk på att varje situp bör ta minst fem sekunder att göra. Låt det ta två sekunder att gå upp, vila i en sekund däruppe och låt det sedan ta två sekunder att sänka ryggen till golvet igen. Bortsett från den klassiska övningen kan du gärna träna magen med hjälp av en massa andra övningar på gymmet.

Pröva t.ex. att göra en övning som kallas ”skogshuggaren”. Den brukar utföras i en dragapparat. Sätt på så pass mycket motstånd på maskinen att du bara klarar av att göra 8–10 övningar innan du måste vila. Försök att göra tre set varje gång.

Skogshuggaren


Startposition: Ställ dig med benen isär, lätt böjda knän och med sidan mot dragapparaten. Greppa handtaget med bägge händerna och rikta resten av kroppen framåt.

Rörelsen: Dra vajern i en jämn och diagonal rörelse från axlarna och ned framför motsatt höft. För därefter upp handtaget till axeln igen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: