Fyra myter om magrutor

Om du vill få snygga magrutor, så går det inte att tro på gamla myter om magmusklerna. Vi tar hål på fyra seglivade myter!

9 augusti 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

Det finns många hårdnackade myter om hur man får snygga magrutor. Vi har valt ut de fyra värsta myterna – så att du kan koncentrera dig på de saker som faktiskt ger en effekt.

MYT 1

Man kan isolera magmusklerna och bara träna de övre eller nedre magmusklerna.

Nej, det kan man inte. De raka magmusklerna är en muskel, och du kan därför inte bara träna en del av den. Man kan förvissa flytta belastningen på muskeln genom olika övningar – men det är hela muskeln som tränas.

MYT 2

Man kan forma magmusklerna beroende på vilka övningar man gör.

Dina magmuskler har den form som de alltid haft. Du kan träna dem så att de blir större, men formen på själva musklerna, och hur de är utformade förändras inte. Det är detta som gör att några lättare kan få en s.k. eightpack, medan andra får kämpa för att få en ”fourpack”.

MYT 3

Magmusklerna ska tränas med många repetitioner.

Liksom resten av musklerna i kroppen, så bör inte heller magmusklerna tränas med alltför många repetitioner. Det passar däremot bra att göra lite tuffare övningar – och färre repetitioner. Så i stället för 50 vanliga situps kan du försöka göra 8–12 tuffare situps. Magmusklerna behöver dessutom tränas statiskt – exempelvis med plankan.

MYT 4

Punktförbränning.

Punktförbränning är en seglivad myt, men den stämmer inte. Om du har ett rejält lager med fett utanpå magmusklerna, så kommer du inte att kunna se dina magrutor även om dina muskler blir starkare och fastare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: