© Jakob Helbig

Lyft vikter – det är hälsosamt

Pröva två effektiva styrkeövningar som håller kroppen ung och fräsch.

2 september 2011

Stora muskler på överarmarna och rutor på magen ser bra ut, men det är inne i kroppen som styrketräningen har bäst effekt.

Oavsett om du tränar på gym eller hemma så är styrketräning bra för hälsan. Redan från 25–30-årsåldern börjar muskelmassan att minska med ca 1 procent per år.

Om du inte gör något för att förhindra den utvecklingen kommer din fysik att försämras allt eftersom du åldras.

Genom att styrketräna kan du stoppa den negativa trenden och ha en lika bra fysik som en 30-åring, när du kommer upp i 60-årsåldern. Det innebär bland annat att du kan fortsätta med de fysiskt krävande aktiviteter som du håller på med idag, även när du kommer en bra bit upp i åldern. Ditt skelett blir också starkare och du råkar inte lika lätt ut för benbrott. Du förebygger också ledvärk eftersom starka muskler avlastar knän, höfter och andra utsatta leder i kroppen.

När du styrketränar så utsöndrar kroppen en massa bra hormoner som t.ex. hämmar de inflammatoriska tillstånd som förknippas med sjukdomar som åderförfettning, typ 2-diabetes, cancer och demens. Ju större musklerna är och ju oftare de används, desto fler sunda ämnen kan de producera – till nytta för din hälsa.

Två av de bästa övningarna för hälsan är sumo-marklyft och gående utfallssteg. De övningarna gör att kroppens största muskler får jobba ordentligt – musklerna i sätet och i låren. Förutom att du blir starkare i flera viktiga kroppsdelar, så stimuleras hormonproduktionen maximalt vilket gör att hälsovinsterna blir ännu större.

Klicka på de två videofilmerna till höger och pröva dina krafter med två effektiva övningar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: