Räcker tiden till? De personer som vilade längre behövde mer än dubbelt så lång tid på sig att genomföra sina träningspass. Det kan vara bra att tänka på innan man utökar vilotiden.

Lång vila ger större muskler

Treminuterspauser kan vara bra vid styrketräning.

11 april 2016

Tränar du för att få större muskler så bör du kanske ta lite längre pauser mellan seten på gymmet.

En ny amerikansk studie ifrågasätter den vanliga rekommendationen att relativt korta pauser är optimala för att öka muskelmassan, medan långa pauser är bäst om man tränar för att bli starkare. Det verkar istället vara så att långa pauser är bättre både för styrkan och muskelmassan.

I studien deltog 22 unga, vältränade män som under åtta veckor fick genomföra samma styrketräningsprogram tre gånger i veckan. Hälften nöjde sig med en minut vila mellan seten, medan övriga vilade i tre minuter. Efter åtta veckor hade de som tagit längre pauser uppnått en större ökning av muskelmassan.

Ökning av muskelvolym efter åtta veckor
Muskel Kort vila Lång vila
Biceps 2 % 5,4 %
Triceps 0,5 % 7 %
Lår 6,9 % 13,3 %

Source #JSCR.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: