Hur djupa benböj ska man göra?

Jag har sett att många av era modeller gör benövningar med knäna böjda mer än 90 grader – t.ex. vid s.k. squats. Är det inte skadligt för knäna?

Så länge du tränar med rätt teknik och med lagom tunga vikter är det inga problem att böja knäna djupt. Det är t.o.m. så att sätesmusklerna tränas 30–40 procent effektivare om du går djupare ned än till vågrätt med knäna.

Du kommer också att jobba med så kallad full range of motion, alltså inom muskelns hela rörelseomfång. Det innebär bl.a. att antalet korsbryggor mellan fibrerna i muskeln ökar, vilket i sin tur gör att du blir starkare. Genom att böja knäna djupare än vågrätt utvecklas också flera så kallade mekano receptorer i knäleden så att du blir bättre på att hålla den viktiga leden stabil när du styrketränar, löper och utövar andra aktiviteter.

Är du nybörjare inom styrketräning, eller om skador på korsband och menisker gjort att knäna är instabila, så är det dock säkrast att inte böja knäna djupare än till 90 grader. Allt eftersom du blir starkare och bättre rent tekniskt kan du böja mer på knäna.

Full range of motion innebär också att du bör träna med lättare vikter eftersom övningen blir jobbigare. Trots att vikterna är lätta blir utbytet bättre.

Rätt teknik

Du behöver inte stanna upp när baklåren kommer ned till vågrätt position. Har du koll på tekniken kan du sänka rumpan längre ned. Rätt teknik innebär att du håller ryggen rak, överkroppen upprätt, knäna utåtvinklade och kroppstyngden förlagd på hela foten.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: