Hårdare smash av att styrketräna?

Kan styrketräning göra att jag kan smasha hårdare?

Ja, absolut! Om du stärker rätt muskler så kommer du garanterat att få en hårdare smash.

Självklart handlar det också mycket om teknik när man smashar – det gäller oavsett om man spelar badminton, tennis, squash eller något liknande. Men starkare axelmuskler gör axelleden stabilare och smashrörelsen blir därmed effektivare. Forskning har visat att det är viktigt att styrketräna – även när det gäller racketsporter. Vid University of Connecticut i USA lät några forskare 30 tennisspelare styrketräna tre gånger i veckan under ett halvår.

Alla spelarna blev uthålligare, spänstigare och de både servade och smashade hårdare. Deras servar blev i genomsnitt 29 procent hårdare, forehandslagen blev 22 procent bättre, och backhandslagen gjorde att bollarna for iväg 36 procent snabbare.

Här kan du se en av de viktigaste styrkeövningarna för den som ägnar sig åt en racketsport.

1. Håll upp en lätt hantel med böjd arm. Överarmen ska vara vågrätt uppe i axelhöjd. Underarmen ska vara riktad upp mot taket. 2. Sänk långsamt hanteln framåt tills den blir vågrätt, och låt armbågen vara kvar uppe i axelhöjd. För långsamt upp armen igen. Upprepa 10 gånger.

aktivtraning.se/racket hittar du fem andra övningar som tillsammans stärker alla de muskler som du använder mest när du ägnar dig åt en racketsport.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: