Isolerade övningar som triceps push-down passar bra till dropset. 

FORSKNING: Dropset ger större muskler

Om du vill ha biffiga överarmar, så är dropset nyckeln! Så här använder du dig av dropset på gymmet.

24 maj 2017 av Jesper U. Larsen

Om man är ute efter ökad muskeltillväxt med minimal tidsåtgång, så kan man med fördel använda sig av dropset i sin styrketräning.

Det skriver forskarna bakom en ny studie, där de har jämfört effekten av 6 veckors träning med dropset vs. en vanlig modell med 3 set à 12 repetitioner per övning.

Det forskarna nu har kommit fram till har många redan märkt på sin egen kropp – dropset har nämligen i åratal varit en populär metod för att trötta ut musklerna extra mycket – och därmed uppnå större muskeltillväxt.

Så gör du dropset

Dropset utförs genom att man först gör 3–4 helt vanliga set av en övning. Direkt efter det sista vanliga setet tar du en lite lättare vikt och fortsätter direkt att lyfta vidare. När du inte klarar av att göra fler repetitioner, ”droppar” du vikten ytterligare en aning och fortsätter tills muskeln är helt uttröttad.

Eftersom du ska kunna ändra vikten i en handvändning, så passar det bra att använda t.ex. en dragapparat eller ett par hantlar när du gör dropset istället för en skivstång som du måste plocka av och sätta viktskivor på.

Lägg in det på slutet

Isolerade övningar passar bra till dropset, medan den uttröttande tekniken oftast inte är att rekommendera vid tunga basövningar. Du kan t.ex. använda dropset i slutet av dina träningspass för de muskelgrupper som du gärna vill träna lite hårdare.

I denna nya studie gjorde deltagarna triceps push-down, vilket är en perfekt övning om du vill pröva dina krafter med dropset. Se video på övningen här

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: