Läs också

Utfallssteg

Fem varianter av knäböj som du BÖR känna till

Få bättre resultat och variera din styrketräning med dessa suveräna varianter av knäböj.

28 mars 2017 av Jesper U. Larsen

Back squat

Det är som regel denna variant man tänker på när man pratar om knäböj (squats). Övningen, där man gör knäböj med en skivstång på ryggen, tränar en hel rad olika muskelgrupper – främst rumpan och framsidan av låren – samtidigt som hela bålen tvingas jobba stenhårt för att stabilisera överkroppen.

Se övningen här

Front squat

Här gör du knäböj med skivstången framför kroppen vid axlarna. Därmed förs överkroppen längre bak så att du blir mer upprätt än om du har skivstången på ryggen. Front squat hjälper dig att få en bättre hållning i överkroppen. Du kan också utföra den med en kettlebell eller hantel framför bröstkorgen.

Se övningen här

Bulgarian split squat

Här placerar du din bakre fot på en bänk. Det gör att rörelseutslaget blir större jämfört med när du gör vanliga knäböj. Du aktiverar främst rumpan och låren, samtidigt som balansen tränas.

Se övningen här

Airsquat

Knäböj utan vikt är en bra övning att börja med om man aldrig har gjort knäböj förut. Då kan du fokusera helt på tekniken. Målet med knäböj 
är att gå djupt ned med rak rygg utan att bäckenet tippar in under dig. Det är dock mycket osannolikt att du klarar av detta redan från början om du inte är van vid att stå i den positionen.

Se övningen här

Pistol squat

Här gör du knäböj på ett ben, medan du har det andra benet utsträckt framför dig. Och även om du inte använder någon vikt, så blir det en tuff utmaning för både styrkan, koordinationen och balansen.

Se övningen här  

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: