Få en stark core – på ett roligt sätt

Det finns andra sätt att skaffa sig en stark core än att göra vanliga core-övningar. En rad olika träningsformer tränar bålen minst lika effektivt.

4 november 2014 av Mats Brink Hansen - idrottsfysiolog och fystränare.

Vi påminns också ständigt om att en stark kroppsbål är roten till allt gott. Logiskt nog kastar vi oss över övningar som t.ex. ”Plankan” som stärker denna viktiga del av kroppen – även om många core-övningar hamnar långt ner på listan med roliga träningsformer.

Men så behöver det inte vara. Det finns nämligen massor av roliga och effektiva sätt att stärka core-musklerna. En rad olika träningsformer ger nämligen bra träning för bålen utan att du ens tänker på det – samtidigt som du kan räkna med att förbättra både din kondition och din hälsa.

Alternativ core-träning

Om du t.ex. tränar inför ett halvmaratonlopp och märker att du ofta sjunker ihop och får dålig hållning, eller att du blir trött och öm i dina mag- och ryggmuskler under eller efter träningspassen, så kan det bero på att du är svag i core-muskulaturen. Då är det läge att komplettera din löpträning med andra träningsformer, t.ex. terränglöpning, som i hög grad aktiverar muskulaturen i bålen.

När du springer uppför branta backar eller hoppar över olika hinder så aktiveras core-muskulaturen betydligt mer än när du löper på ett jämnt underlag. Du tränar alltså bålen både dynamiskt och funktionellt. Och som bonus får du en rad andra fördelar som gör dig till en bättre löpare – allt från ökad styrka till bättre teknik, kondition och löpekonomi.

Terränglöpning är bara en av många alternativa genvägar som leder till en stark core.

Logga in och se sex träningsformer som tränar din core utan att du ens tänker på det.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: