© Valling.com

Därför ska du träna med TRX

I princip handlar det bara om ett långt band med två handtag på. Trots det enkla utförandet ger TRX-systemet effektiv styrketräning för kroppens alla muskler.

31 augusti 2012

Samtliga övningar utförs med kroppsvikten som enda belastning. Genom att ändra hur högt bandet hänger, och därmed hur brant vinkel man ligger eller står i, kan övningarna försvåras med hjälp av kroppen.

Det innebär att man kan träna effektivt oavsett om man är van vid att träna, eller om man precis har bestämt sig för att komma i form.

5 bra detaljer på bandet

  1. Handtagen kan användas på flera olika sätt. Man kan antingen hålla i skumgummidelen eller stoppa in vristen alt. hälen i öglorna.

  2. Med ett enkelt handgrepp kan de två handtagen samlas till en enhet. Det utökar övningsrepertoaren ytterligare, i synnerhet när det gäller rotationsövningar som tränar bålen specifikt.

  3. Det är lätt att justera längden på bandet genom att helt enkelt flytta kroken ett hack längre upp.

  4. Materialet är slitstarkt och tål många tvättar. Även efter ett års utomhusträning är skumgummihandtaget intakt.

  5. Öglorna är tillräckligt stora för att de ska nå runt de kraftigaste bjälkar och de kan samtidigt anpassas till de smalaste rör. Bandet kan alltid monteras i något föremål.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: