Därför ska du skippa nackkudden när du gör knäböj

Nackkudden förbättrar inte din teknik. Som tur är kan du lätt lära dig att leva utan den.

2 maj 2017 av Jesper U. Larsen
Det kan kännas lite obehagligt att stå med en tung skivstång på nacken när man gör knäböj (squat), och därför väljer många att sätta en praktisk skumkudde runt stången – och så är problemet löst! Men även om detta kan verka logiskt så är det inte särskilt bra att använda en nackkudde.


Det finns det flera anledningar till. För det första kommer skivstången att ligga mer ostabilt på ryggen, och du får en sämre känsla och kontroll med stången. För det andra kommer stången att hamna högre upp på ryggen, vilket ändrar tyngdpunkten och gör att du pressas framåt. Totalt sett gör det att din lyftteknik blir sämre.

Vänj dig vid att göra knäböj utan kudde

Det innebär dock inte att du ska acceptera att det gör ont när du gör knäböj. Lägg i stället lite tid på att ta reda på var skivstången ska ligga på ryggen för att det ska känna så bra som möjligt. 

Det är oftast när stången pressar hårt mot de översta ryggkotorna som man får ont. Pröva därför att föra ihop skulderbladen och lägg skivstången lite längre ned på den översta delen av ryggen.

Så gör du en perfekt knäböj

Det krävs bara en kort tids träning för att hitta ett läge med skivstången som känns bra – även utan en nackkudde.

Stångens placering är en av flera viktiga faktorer som spelar in när man gör knäböj. Är du osäker på tekniken, så kan du gärna läsa vår guide till superövningen här.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: