Bör jag sluta löpträna om jag vill ha stora muskler?

Svaret beror på hur vältränad du är, hävdar forskare.

30 augusti 2016 av Jesper U. Larsen

Många av de biffiga typerna på gymmet skulle aldrig drömma om att ställa sig på löpbandet och springa efter ett tungt styrkepass. En vanlig uppfattning är nämligen att man bör undvika att styrke- och konditionsträna samtidigt om målet är att bygga stora muskler.

Men stämmer den uppfattningen i verkligheten? Det har australiensiska forskare tittat närmare på genom att de analyserat existerande forskning på området. Och deras slutsats är att kombinerad styrke- och uthållighetsträning (så kallad ”concurrent training”) mycket riktigt hämmar både muskeltillväxt och styrkeökning jämfört med om man bara styrketränar.

Inga problem för nybörjare

Intressant nog verkar det i hög grad bero på hur länge man har tränat, skriver forskarna.

Hos nybörjare går styrke- och muskelutvecklingen nämligen inte långsammare bara för att man ägnar sig åt uthållighetsträning i kombination med styrketräning. Det är en effekt som främst märks bland vältränade personer.

Löpning är värre än cykling

Det saknar heller inte betydelse vilken typ av uthållighetsträning man utövar. Speciellt löpning verkar kunna begränsa effekten av styrketräningen, medan t.ex. cykling inte har samma negativa effekt.

Förklaringen tros vara att löpning är mer belastande för kroppen. Om du styrketränar för att bli ett muskelberg, men också vill erhålla de hälsovinster som uthållighetsträning ger, så kan det alltså vara bra att välja en skonsammare träningsform än löpning.

Source #The Journal of Physiology

Kanske är du nyfiken på ...

Läs också

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: