En spotter i aktion.

Åtta begrepp som bara styrkenördar förstår

Det vimlar av konstiga begrepp och förkortningar på gymmet. Har du koll på vad de betyder?

26 oktober 2017 av Jesper U. Larsen

ROM

ROM är inget du beställer i baren. Det står för ”range of motion”, dvs. hur stort rörelsesutslag du gör under en övning. Full ROM innebär t.ex. att låren kommer ned parallellt med golvet när du gör knäböj.

Split 

Om du tränar hela kroppen varje gång så heter det fullbody, medan du i ett splitprogram delar upp kroppen (oftast i 2 eller 3 delar) så att du tränar olika muskelgrupper på olika dagar. Splitprogram är värt att pröva om du tränar flera dagar i veckan.

Spotter 

En person som hjälper till med att lyfta vikten om du plötsligt skulle ta helt slut under en övning. Det är t.ex. bra att ha en spotter om man ska lyfta tungt i bänkpress.

Isoleringsövning

En styrkeövning där du bara tränar en eller några få muskler (t.ex. biceps curls). Det är inte de övningarna som du ska fylla ditt program med. Fokus bör ligga på flerledsövningar, t.ex. knäböj, marklyft och pull-ups som tränar många muskler samtidigt.

Guns

Bli inte rädd om du hör någon prata om guns på gymmet. Det är slang för biceps.

Failure 

Att träna till failure betyder att man fortsätter tills man överhuvudtaget inte kan lyfta en vikt mer. Det kallas också att träna till utmattning.

1RM

Står för ”one repetition max”. Ditt 1RM är alltså den vikt som du maximalt kan lyfta en gång vid en viss övning.

Broscience

Träningsrön som bygger på personliga historier och erfarenheter, men som inte grundar sig på vetenskaplig fakta.  

Vill du ha ännu bättre koll på allt från styrketräning till skador och motivation, så ska du teckna en prenumeration på Aktiv Träning HÄR. I magasinet får du alla nya rön om träning samt inspiration till hur du kan leva ett sundare och mer aktivt liv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: