© Colourbox

4: Du tränar utan planering

Därför växer inte musklerna: Det är lätt att drunkna i olika träningsprogram när man letar efter den perfekta metoden för att planera sin träning, men det är heller ingen bra idé att träna helt utan riktlinjer. Om du låter gamla vanor, impulser och tillfälligheter styra träningen blir det svårare att utvecklas och göra framsteg. Så får du större muskler:

11 maj 2010

Därför växer inte musklerna:

Det är lätt att drunkna i olika träningsprogram när man letar efter den perfekta metoden för att planera sin träning, men det är heller ingen bra idé att träna helt utan riktlinjer. Om du låter gamla vanor, impulser och tillfälligheter styra träningen blir det svårare att utvecklas och göra framsteg.

Så får du större muskler:

Gör en plan för tre månader åt gången. Vill du träna hela kroppen varje gång, eller vill du dela upp programmet så att du tränar olika kroppsdelar på speciella veckodagar? Vilka övningar vill du använda för att träna de olika muskelgrupperna?

För att få största möjliga muskeltillväxt är det bra att ha med många basövningar i programmet. Basövningar är styrkeövningar som involverar många stora muskelgrupper som går över flera av kroppens leder. Dödyft, benböj, bänkpress och rodd är exempel på bra basövningar.

Glöm inte heller benträningen i planeringen. Forskning har visat att benen har en stor betydelse när det gäller att bygga muskler i hela kroppen. Det beror på att det är relativt lätt att få kroppen att utsöndra de hormoner som bidrar till att musklerna växer – när man gör benövningar såsom dödlyft, benböj och utfallssteg.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: