© Colourbox

2: Du lyfter för lätta vikter

Därför växer inte musklerna: Om du tränar hemma i garaget med ett par hantlar som väger 2–5 kg så har du valt fel träningsredskap. Så får du större muskler: Träningsbelastningen är den mest utslagsgivande faktorn när det handlar om styrketräning. Tränar du med för lätta vikter stimuleras inte musklerna till att växa. För det krävs tunga vikter och att du tränar med så pass tunga vikter att du bara orkar göra mellan 6 och 12 repetitioner innan du måste vila. Det kallas ditt 6–12 RM (repetition maximum).

11 maj 2010

Därför växer inte musklerna:

Om du tränar hemma i garaget med ett par hantlar som väger 2–5 kg så har du valt fel träningsredskap.

Så får du större muskler:

Träningsbelastningen är den mest utslagsgivande faktorn när det handlar om styrketräning. Tränar du med för lätta vikter stimuleras inte musklerna till att växa. För det krävs tunga vikter och att du tränar med så pass tunga vikter att du bara orkar göra mellan 6 och 12 repetitioner innan du måste vila. Det kallas ditt 6–12 RM (repetition maximum).

I takt med att du kommer i bättre form ska ditt RM öka för att du ska klara av att lyfta tyngre och tyngre vikter. I det sammanhanget är det bra att skriva träningsdagbok, där du bl. a. noterar hur många kilon som sitter på skivstången under övningarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: