Styrketræning, Incline press, Bryst, Overarme, Skuldre
© iStock

10 styrketräningsråd du inte ska lyssna på

Ingen träningsform är omgärdad av så många myter som styrketräning. Här reder vi ut de vanligaste feltolkningarna.

16 september 2011

Få ut ännu mer av din styrketräning! I Aktiv Träning får du vägledning, bra råd och tips för din träning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Du bör alltid göra 3x10 upprepningar!

Gör 10 lyft och vila sedan en stund. Upprepa tre gånger. Så ser ett klassiskt styrkepass ut. Det är förvisso effektivt, men bara under en begränsad tid.

När du har tränat efter samma plan i 4–6 veckor börjar kroppen att vänja sig vid belastningen och träningsutbytet börjar avta. Det kan därför vara dags att byta taktik.

Pröva i stället att t.ex. göra 5 x 5 repetitioner under 4–6 veckor – lägg gärna på lite tyngre vikter. Tänk på att sänka vikterna långsamt. Genom att variera träningen kommer du både att bli starkare och få större muskler.

Något perfekt träningsprogram existerar inte. Alla program måste uppdateras och ersättas av nya med jämna mellanrum. Växla t.ex. mellan 3 x 10, 5 x 5 och 4 x 8 repetitioner. Lägg också in nya övningar regelbundet i programmet.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: