Cookie- och Sekretesspolicy
10 fel som gör att musklerna inte växer

10 fel som gör att musklerna inte växer

Om man styrketränar flera gånger i veckan utan att se några resultat på överarmarna, axlarna eller benen ska man fortsätta att läsa den här artikeln. Dåliga resultat beror sällan på några konstigheter; ofta är det fel träning, kost och livsstil som är orsaken. Vi visar hur små förändringar kan ge snabba resultat.

Sida 1 av 12 Nästa
  • Av Thue Kvorning
Muskler

Få ut ännu mer av din styrketräning! I Aktiv Träning får du vägledning, bra råd och tips för din träning. Klicka här och få vårt specialerbjudande på 3 tidningar för ENDAST 89:–.

Motivation och resultat hänger starkt ihop. En del tränar för att förebygga ryggbesvär, andra tränar för att bli av med några överflödiga kilon eller för att bygga större muskler. Men oavsett målsättning kan man tappa träningslusten om man inte märker något resultat.

Det är självklart viktigt att ha realistiska förväntningar på hur snabbt resultaten kan komma. Det krävs t.ex. flera års regelbunden och hård träning innan man kan jämföra sig med en genomtränad Arnold Schwarzenegger.

Men vilka realistiska förväntningar kan man ha? Ny forskning visar att de första synliga tecknen på att man styrketränar kan mätas efter sex veckor. Lägg märke till att det står ”mätas” och inte ”märkas”.

Forskare vid Novi Saduniversitetet i Serbien kunde nämligen mäta att överarmarna på deras försökspersoner blev fem procent större i omkrets efter en testperiod på 1,5 månader med fem träningsdagar i veckan. Studien bekräftar ännu en gång att det krävs tålamod och träningsflit för att få resultat.

Man behöver dock inte träna fem gånger i veckan eller vänta i sex veckor för att få resultat. Om man skriver ned hur tunga vikter man tränar med kommer man snart att få bevis på att man blivit starkare.

Detta gäller speciellt för nybörjare. Under de första veckorna blir nämligen nervcellerna bättre på att kommunicera med musklerna, och allt eftersom kan man lyfta tyngre vikter.

Musklerna kan dessutom byggas upp snabbare om man undviker några vanliga fallgropar. På följande sidor tipsar vi om hur du lyckas med det.

Mer inom samma område

Sida 1 av 12 Nästa

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Hur många armhävningar kan du göra?

Hur många armhävningar kan du göra?

Styrketräning |

Gör det här testet och se om din styrka ...

Till testet
”No pain, no gain” – stämmer det?

”No pain, no gain” – stämmer det?

Styrketräning |

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna ...

Läs mer
Lev dig till magrutor

Lev dig till magrutor

Magrutor |

Hormonbalansen och tarmfunktionen har ...

Läs mer
Få magrutor på bara 6 veckor

Få magrutor på bara 6 veckor

Magrutor |

Redo för stranden? Skaffa platt mage på ...

Kolla in magrute-kuren
Kom i toppform med HIIT

Kom i toppform med HIIT

Styrketräningsprogram |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Nytt
Dra nytta av julens frestelser

Dra nytta av julens frestelser

Styrketräning |

December är en månad fylld av kalorier. ...

Läs mer
”No pain, no gain” – stämmer det?

”No pain, no gain” – stämmer det?

Styrketräning |

Fråga: Jag får sällan ont i musklerna ...

Läs mer
Kom i toppform med HIIT

Kom i toppform med HIIT

Styrketräningsprogram |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Burpees

Burpees

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Boxhopp

Boxhopp

Styrkeövningar |

I vår styrkeskola finns det inga ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män