Styrka

DärförDet är viktigt att du värmer upp muskler, senor och leder ordentligt innan du börjar styrketräna. Cirkulationssystemet och blodtrycket behöver också förberedas. EffektDu klarar av att lyfta vikterna på rätt sätt. Det beror i sin tur på att koordina tionsförmågan förbättras. Uppvärmningen gör också att skaderisken minskar. Tid10 min.IntensitetIntensiteten ska vara måttlig så att du blir andfådd och svettig, men inte så pass trött att mjölksyra anhopas i musklerna. Bonustips

28 september 2011

Därför Det är viktigt att du värmer upp muskler, senor och leder ordentligt innan du börjar styrketräna. Cirkulationssystemet och blodtrycket behöver också förberedas.

Effekt Du klarar av att lyfta vikterna på rätt sätt. Det beror i sin tur på att koordina tionsförmågan förbättras. Uppvärmningen gör också att skaderisken minskar.

Tid 10 min.

Intensitet Intensiteten ska vara måttlig så att du blir andfådd och svettig, men inte så pass trött att mjölksyra anhopas i musklerna.

Bonustips Efter att du har värmt upp i ett måttligt tempo passar det bra att göra lätta styrkeövningar för ben- och bröstmusklerna.

Övningsbeskrivning

  • Motionscykling i början av uppvärmningen gör att pulsen ökar. Aktivera överkroppen med t.ex. en crosstrainer. Ta det lugnt så att du slipper få mjölksyra i musklerna.

  • Övergången från uppvärmning till styrketräning kan t.ex. göras på följande sätt:

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: