Stretchning nödvändigt eller slöseri med tid?

Hör du till dem som inte lägger ner någon tid på att stretcha efter träningspasset? Lugn, du behöver inte nödvändigtvis ha dåligt samvete för det.

28 september 2010

Forskare över hela världen har nämligen rent allmänt svårt att bevisa att stretchning före träning förebygger skador. De kan heller inte påvisa att stretchning efter träning leder till mindre träningsvärk.

Men varför ska man då överhuvudtaget offra tid på att göra halvtråkiga stretchövningar? Svaret är att man inte bör stretcha av gammal vana, utan för att en viss typ av stretch behövs i samband med en viss typ av träning.

Och stretchning ökar rörligheten i samband med att du gör övningarna. Resultatet är dock förhållandevis kortvarigt och studier tyder på att effekten försvunnit helt efter en timme.

En ökad smidighet kan dock vara nödvändig inom idrottsgrenar där olika kroppsdelar ofta kommer ut i ytterläge – t.ex. fotboll, handboll och kampsport. Riktningsförändringar, snabba rörelser och oväntade hopp ökar belastningen på kroppens muskler, senor och leder – och i det sammanhanget kan en smidigare kropp minska skaderisken.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: