Höj sadeln Om sadeln är för låg så trampar man runt pedalerna med fel vinkel i knäleden. Det kan leda till värk i knäna.

Varför får jag ont i knäna när jag tränar spinning?

Jag har börjat att få ont i knäna när jag tränar spinning på gymmet. Vad kan det bero på?

Ett tramptag som är överdrivet tungt kan leda till knäproblem. Om du alltid trampar på så tunga växlar att du tvingas luta dig från sida till sida på pedalerna, så kan det vara orsaken till dina knäbesvär.

Försök att köra på lättare växlar så att du klarar av att hålla en kadens på 70–90 tramptag per minut. Det minskar belastningen på knät. Hur cykeln är inställd påverkar också belastningen. Här nedan kan du se hur kroppen reagerar om sadeln eller styret är fel inställda.

Ofta beror knäbesvär på flera olika felinställningar, och det kan därför vara nödvändigt att justera flera delar på cykeln.

Lösningen på ditt cykelproblem | Problem | Symptom | | --- | --- | | Sadeln är för låg | Värk framme på knät | | Sadeln är för hög | Värk i hälsena, baklår, knäts baksida, ländrygg, höft, säte och/eller skrev. | | Sadeln är för långt fram | Värk i ländrygg, skrev och/eller säte | | Sadeln är för långt bak | Värk i baklår, ländrygg, hälsena | | Styret är för lågt | Värk i axlar, stickningar och/eller domningar i händer och fingrar | | Styret är för högt | Det gör sällan ont, men tramptekniken försämras | | Cykelskorna är för smala | Domningar i tår och/eller stickningar | | Cykelskornas sulor är för mjuka | Värk under foten |

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: