© iStockphoto

Sov länge, eller ta en tupplur

7. Sov länge, eller ta en tupplurDet är viktigt att träningen inte går ut över sömnen. För att kroppen ska kunna klara av träningsbelastningen på bästa sätt är det viktigt att gå till sängs i tid. Studier visar att 8–9 timmars sömn är lagom för de flesta som tränar hårt. Om den sömndosen är svår att få ihop under natten, så bör man försöka att lägga in en kort tupplur någon gång under dagen. 15–30 minuters sömn mitt på dagen kan vara precis vad kroppen behöver för att komma i toppform.

19 september 2012

7. Sov länge, eller ta en tupplur

Det är viktigt att träningen inte går ut över sömnen. För att kroppen ska kunna klara av träningsbelastningen på bästa sätt är det viktigt att gå till sängs i tid.

Studier visar att 8–9 timmars sömn är lagom för de flesta som tränar hårt. Om den sömndosen är svår att få ihop under natten, så bör man försöka att lägga in en kort tupplur någon gång under dagen. 15–30 minuters sömn mitt på dagen kan vara precis vad kroppen behöver för att komma i toppform.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: