Solens strålar gör dig långsammare

Det är inte bara värmen och luftfuktigheten som påverkar dig när du tränar på sommaren. Solstrålarnas styrka spelar också in och nu har forskare mätt med hur mycket.

31 maj 2016

Du har säkert upplevt hur mycket jobbigare det är att träna – inte bara när det är varmt – när solen skiner från en klarblå himmel. Nu visar en japansk-brittisk studie hur prestationsförmågan hos långdistansidrottare påverkas när solen gassar som mest.

I studien fick en grupp försökspersoner genomföra fyra maxtester på motionscykel. Temperaturen var 30 grader, luftfuktigheten 50 procent och forskarna justerade den konstgjorda solstrålningen från 0 watt/m2 (motsvarande nattmörker) via 250 watt/m2 (tjockt molntäcke) och 500 watt/m2 (tunt molntäcke) till 800 watt/m2 (högt stående middagssol).

Ju starkare strålning personerna utsattes för, desto kortare tid orkade de cykla. Studien understryker att det inte räcker med att bara ha koll på temperaturen och luftfuktigheten när man tränar i sommarvärme. Molntäcket har också stor påverkan.

Så mycket sämre blev prestationen i solsken

Försökspersonerna fick cykla till utmattning i ett laboratorium där temperaturen var 30 grader och luftfuktigheten 50 procent. De genomförde fyra tester under lampor som gav olika typer av konstgjord solstrålning. I snitt tvingades de ge upp efter så här lång tid:

  • 0 watt/m2 (natt): 46 min.
  • 250 watt/m2 (tjockt sommarmolntäcke): 43 min.
  • 500 watt/m2 (tunt sommarmolntäcke): 30 min.
  • 800 watt/m2 (klar himmel med middagssol): 23 min.

Source #European Journal of Applied Physiology

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: