© Colourbox

Träningsskolan: Kom i skidform

Har du en skidresa inbokad i vinter? Då kan de här styrkeövningarna vara precis det du behöver för att du ska slippa träningsvärk och skador.

Ska du inte iväg på skidsemester så ger övningarna ändå effektiv träning för hela kroppen.

Gör de fem övningarna i en cirkel med bara några få sekunders paus, eller ingen vila alls, mellan varje övning. I gengäld får du vila i två minuter varje gång du har kört igenom alla fem övningarna en gång. Börja med att göra totalt tre cirklar varje gång du tränar. Öka gärna ut med en cirkel per vecka. Försök att köra igenom alla skidövningar 2–3 gånger i veckan.

Träningsprogram
Övning Upprepningar
Telemarkshopp 10 st.
T-armhävningar 5 åt varje sida
Kampsportsteg 10 st. åt varje sida
Rygglyft 6 st.
Knäböj på tå 10 st.

Tips inför skidresan En vecka före skidresan är det bra att börja dricka minst en liter vatten extra per dag för att vänja kroppen vid att ta upp mer vätska. När du åker skidor förlorar du en hel del vätska och det är viktigt att dricka extra mycket. Om du inte vänjer kroppen vid ett större vätskeintag får du springa på toaletten oftare.

Prova trailrunning. Skippa stigarna och spring in mellan träden i skogen. Rörelsemönstret påminner en hel del om skidåkning.

Är det mindre än 8 veckor kvar till skidresan? Följ i så fall träningsprogrammet ändå. Lite träning är bättre än ingen träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: