© Colourbox

Tips på bra övningar

Oavsett om du ska genomföra Vasaloppet eller något annat långlopp på skidor så är de sista veckorna före loppet mycket viktiga.

9 februari 2012

Börja stakrörelsen tidigt genom att spänna magmusklerna.

Stakträning: Fortsätt med dubbla stavtag där andra brukar börja ”diagonala”.

Intervallträning med stakåkning i lätt uppförsbacke. Försök att komma längre för varje gång.

Växelbyte: Åk med en så snabb teknik så länge som möjligt innan du byter växel. Försök att hålla farten uppe även under övergången när du byter teknik.

Om du har heltidsjobb passar det antagligen bäst att förlägga långpassen till helgerna och köra 2–3 lugna skidpass under vardagarna. Oavsett upplägg bör du inte köra mer än ett hårt pass i veckan.

Lyssna på kroppen! Om du inte hinner återhämta dig tillräckligt efter en tuff vecka, kan du lägga in några lättare återhämtningspass för att återfå krafterna igen. En träningsfrekvens på 3–5 gånger per vecka kan vara en realistisk träningsmängd om man samtidigt jobbar heltid.

Under lugna träningsveckor kan du fokusera mer på att förbättra tekniken. Välj ut några få enstaka detaljer och koncentrera dig på att förbättra dem under säsongen.

Lägg in några högintensiva pass, som t.ex. intervaller och distansträning, på upp emot en timme. Försök att hålla ett lite högre tempo än ditt planerade tävlingstempo så att du vänjer dig vid tävlingsfarten.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: