Cookie- och Sekretesspolicy
Teknik för nybörjare - 1

Klassiska rullskidor

Föregående Sida 2 av 4 Nästa
  • Aktiv Träning nr. 9, 2011

Mand på rulleski, Dobbeltstavtag, Høj format
Dubbla stavtag
Du använder uteslutande skidstavarna för att komma framåt medan benen hålls parallella och avspända. Sträck på kroppen mellan varje stavtag, så att du utnyttjar kraften från musklerna i överkroppen till att staka dig framåt. Detta är den effektivaste staktekniken.





Mand på rulleski, Dobbeltstavtag med fraspark, Høj format
Dubbla stavtag med frånskjut
När du praktiserar stavtag med frånskjut ska du sätta i stavarna samtidigt mot underlaget och direkt efter göra ett frånskjut. Du gör först ett frånskjut med ena benet och därefter med det andra benet. Rent rytmiskt ska du hinna med att ta ett stavtag mellan varje benrörelse.





Mand på rulleski, Diagonalgang, Høj format
Diagonalgång
Diagonalgång görs genom att du för både armarna och benen diagonalt framåt. Vänster ben ska alltså fram när höger arm förs fram och tvärtom. Precis som när man åker längdskidor gäller det att luta kroppen framåt och skjuta ifrån när höften hamnar framför pjäxan.

Föregående Sida 2 av 4 Nästa

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Se ditt skidåk

Se ditt skidåk

Skidor |

Ny teknik ger dig möjlighet att ladda ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Träna nu – och få en roligare skidresa

ExclusiveExclusiveTräna nu – och få en roligare skidresa

Förberedelse |

Det är nu du ska börja träna. Vi visar ...

Läs mer
Längdskidor - intervallprogram

Längdskidor - intervallprogram

Längdskidsprogram |

Bli starkare, snabbare och smalare

Läs mer
Lär dig de långa svängarna

Lär dig de långa svängarna

Skidor |

Med lugna, rytmiska upp-ner-rörelser ...

Läs mer
Korta slalomsvängar

Korta slalomsvängar

Skidor |

Fyra grundregler banar vägen för en ...

Läs mer
Nytt
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Träna nu – och få en roligare skidresa

ExclusiveExclusiveTräna nu – och få en roligare skidresa

Förberedelse |

Det är nu du ska börja träna. Vi visar ...

Läs mer
Fem bra övningar inför skidresan

Fem bra övningar inför skidresan

Skidåkning |

Har du en skidresa inbokad i vinter? Då ...

Träningsprogram
Längdskidåkning är supereffektiv träning

Längdskidåkning är supereffektiv träning

Fråga oss |

Längdskidåkning anses som en av ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Mattias Hargin i toppform inför VM

ExclusiveExclusiveMattias Hargin i toppform inför VM

Skidor |

Huddingeåkaren satsade allt i ...

Läs mer
Lär dig de långa svängarna

Lär dig de långa svängarna

Skidor |

Med lugna, rytmiska upp-ner-rörelser ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män