© Jakob Helbig

Korta slalomsvängar

Fyra grundregler banar vägen för en perfekt kortsväng – och ger bättre kontroll över skidorna.

30 november 2010

Första grundregeln för att bemästra de korta svängarna handlar om att vara rörlig på skidorna. Med kortsvängar blir rörelserna snabbare, eftersom du gör många fler svängar. Så om du är stel som Bambi på hal is ska du börja med att slappna av och bli mjuk och rörlig – speciellt i vrister och knän.

Tänk på att du framför allt ska hålla kroppen lugn och undvika att slås ur balans av småpucklar och hål i pisten. Dina ben fungerar så att säga som fjädrar och stötdämpare – precis som i underredet på en bil. Om du får den grundläggande känslan av rörlighet har du kommit en bra bit på rätt väg.

Börja kortsvängen med att vinkla skidspetsarna så att skidorna styrs inåt i svängen. Gör dig redo att svänga genom att förlägga 90 % av din kroppstyngd på ytterskidan (dalskidan). Kantställ skidorna lätt med början nerifrån fötterna.

© Jakob Helbig

När du är inne i svängen förlägger du trycket på bägge skidorna. Böj på knän och fotleder och utnyttja din kroppstyngd till att trycka ned kanterna på skidorna mot underlaget (fortfarande med 90 % av kroppstyngden på ytterskidan). Kantställ ordentligt genom att spänna fotlederna och vinkla knäna framåt och inåt i den riktning du vill svänga.

© Jakob Helbig

Efter att du tryckt ner skidorna maximalt i slutet av svängen, skjuter du ifrån med fotlederna och knäna i en hoppliknande rörelse så att skidornas trampolineffekt ger dig en skjuts in i nästa sväng. Sätt i staven på insidan, exakt när du byter från den ena kantställningen till den andra.

© Jakob Helbig

Sedan är det bara att fortsätta med en bra rytm nedför pisten med ett leende på läpparna. När du hittar en bra rytm och kan hålla en konstant hastighet bemästrar du också kortsvängarna.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: