Hur tränar jag för att åka längdskidor

Jag ska snart iväg på en skidresa och vill gärna pröva på att åka längdskidor. Jag har hört att det är jobbigast för armar och bröst. Hur förbereder jag mig bäst?

Om du löptränar, cyklar eller utövar någon annan form av konditionsträning har du antagligen tillräckligt bra kondition för att åka längdskidor. Men som du själv är inne på kan man få träningsvärk i de muskler som man inte är van vid att träna. Speciellt baksidan av överarmarna och bröstmusklerna kan bli rejält ömma.

Förbered dig därför med armhävningar tre gånger i veckan fram till semestern. Du kan också investera i ett gummiband som du t.ex. kan fästa i något stadigt föremål. Ta tag i ändarna på gummibandet och dra från bröstet och ned mot höften.

En annan kroppsdel som man kan få ont i är faktiskt ljumsken, eftersom man sparkar bakåt med skidan för att skapa framåtdrift när man åker med diagonalteknik. Försök att göra övningen här under tre gånger i veckan. Gör 3 x 10 repetitioner med varje ben. Vila 1–2 minuter emellan. Bandet ska vara så pass stramt att du kan dra benet max. 10–12 gånger.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: