Hur bra träning ger längdskidåkning?

I år hoppas jag komma igång och åka längdskidor på allvar. Men hur effektiv träning ger egentligen längdskidåkning?

Det är ingen tvekan om att längdskidåkning är en effektiv träningsform. Längdskidåkarna är några av de bäst tränade idrottarna i världen. Konditionseffekten är hög och nästan alla kroppens muskler får jobba. Därför blir också kaloriförbrukningen hög.

Längdskidåkning är ett perfekt sätt att behålla löpformen under vintern. Du kan tom. bli en bättre löpare eftersom du använder musklerna mer naturligt i skidspåret. Mage, överkropp, bröst och armar aktiveras till skillnad från vid löpning då du ffa. använder benen. Belastningen på hjärta och lungor blir också hög när du stakar dig fram.

MAXA DIN LÄNGDSKIDÅKNING

  • Träna teknik: Med rätt teknik kan du åka med hög intensitet. Träna din teknik genom att t.ex. åka utan stavar. Börja med 10–15 min. där du försöker komma framåt enbart med hjälp av benen.
  • Öka tempot i backarna: Backar ger effektiv träning. Lär dig därför att forcera uppför backarna på rätt sätt. Använd den s.k. saxtekniken, dvs. vinkla ut skidorna när du ska ta dig snabbt uppför en brant.
  • Lek med farten: Lägg in flera kortare eller längre intervaller (30 sek. till 5 min.) i högt tempo, så att du åker i 75–85 % av din maxfart. Det ökar belastningen på hjärtat och lungorna, vilket gör dem starkare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: