Skidskyttestjärnan Hanna Öberg
© H. Blidberg

5 tips från toppen: Skidskyttestjärnan Hanna Öberg

21-åriga Hanna Öberg har fått sitt genombrott i skidskyttevärlden den här säsongen. Flera bra placeringar i världscupen skvallrar om att en ny svensk världsstjärna är född. Här delar hon med sig av sina bästa träningstips.

20 mars 2017 av R. Nilsson och R. Kingstad

Hanna Öberg

  • Ålder: 21 år
  • Klubb: Piteå Skidskytteklubb
  • Bor: Östersund
  • Förebild: Martin Fourcade
  • Meriter: 5:e resp. 7:e plats i tyska Ruhpolding i januari i år, 8:e plats i världscupdebuten i Östersund i december 2016 samt dubbla JVM-guld 2016.
  • Mål: Jag vill kvalificera mig till OS 2018 och ännu längre fram ta medaljer i stora mästerskap. Varför inte redan på hemma-VM I Östersund 2019? 

1. Att ha roligt a och o

För mig handlar det främst om att gå ut i spåret och delta i tävlingar med inställ­ningen att göra mitt bästa och ha roligt. När jag befinner mig i mer pressade situationer försöker jag att vända mina tankar och all min nervositet till något positivt. Det är precis här och nu jag vill vara och sedan gäller det att fokusera på uppgiften. Jag jobbar inte specifikt med mental träning, men jag har uppföljningstillfällen då och då med en idrottspsykolog som vi samarbetar med i landslaget.

2. Gå med i en förening

Är man intresserad av att pröva på skidskytte så tycker jag att man ska leta reda på en förening i närheten av där man bor. Att hålla på med skidskytte på hög nivå kostar en hel del i form av vapen, skidor och stavar m.m. Därför är det bra att kontakta en skid­skytteförening för att få pröva på och eventuellt låna vapen. Många föreningar har även luftgevär att låna ut som nybörjare kan börja med. Det är bra eftersom det inte bara kan vara dyrt i början med skidskytte utan dessutom tar tid att hitta vapen och sedan skaffa licens till det. När man sedan börjar träna är det viktigt att ha tålamod med skyttet och börja i rätt ordning. Det är ingen idé att skjuta snabbt om man inte har lärt sig att träffa först.

3. Grundträningen är viktig

Att stegra träningen är en självklar del i utvecklingen. Jag ser till att ha en bra period med grundträning några veckor innan toppformen ska infinna sig, ungefär som träningen under barmarksperioden men inte riktigt lika mycket. Sedan minskar jag successivt på de halvhårda passen samtidigt som de hårda passen blir ännu hårdare och kortare och mer tävlingslika. Mellan de hårda passen kör jag enbart lugna pass och pass med inslag av explosivitet och snabbhet. Även skyttet formtoppar jag på ungefär samma sätt.

4. Gör en träningsplan

Så här kan träningen se ut under barmarkssäsongen:

  • Mån fm 3x35 min intervaller rullskidor med skytte.
  • Mån em 1 h löpning och styrketräning.
  • Tis fm 4 mil ”snabbdistans”, rullskidor skejt med skytte.
  • Tis em spänstträning och 9x1000 m i stakmaskin samt 30 min löpning.
  • Ons 5 h cykel.
  • Tors fm 8x8min intervaller rullskidor med skytte. 
  • Tors em 1.30 h löpning och styrketräning.
  • Fre fm Lugnt pass 1.30 h löpning, 1.30 rullskidor klassiskt. 
  • Fre em Roddmaskin 6x10 min.
  • Lö fm Löpning med stavar 2 h inkl. skytte. 
  • Lö em 1.45 h rullskidor.
  • Sön Vila

5. Styrka och balans behövs också

För mig handlar skidteknik mycket om styrka, balans och stabilitet. Här har jag även mina största utvecklingsområden. För att det ska vara möjligt att genomföra rörelserna på ett bra sätt när man åker längdskidor, så krävs både en bra bålstabilitet och allmänstyrka. Min ambition är att kunna åka stort och kraftfullt men på ett så ekonomiskt sätt som möjligt. När det handlar om skytte­tekniken så jobbar jag in en skjutställning under våren och sommaren, som jag sedan håller mig till resten av året utan att göra några större förändringar. Det jag jobbat mycket med på sistone är bl.a. avfyrningar.  

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Hur mycket nattsömn brukar du få?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: