Varför vrickar jag fotleden hela tiden?

Jag har lätt för att vricka foten när jag spelar fotboll eller springer i terrängen. Varför är det så? Vad kan jag göra åt det?

Det kan bero på att ledbanden som stabiliserar fotleden har blivit förslappade eller skadade. Det gör att de inte längre kan hålla fotleden på plats när du gör snabba riktningsförändringar eller när du till exempel löper i ojämn terräng.

Ungefär var femte idrottare som stukar foten eller som råkar ut för någon annan allvarlig skada i fotleden, drabbas efteråt av det som på läkarspråk kallas kronisk fotledsinstabilitet. Lyckligtvis kan rehabträning i form av 3–5 enkla fotledsövningar varje dag under några månader göra att du blir besvärsfri. Först därefter kan du börja spela fotboll och springa i terrängen igen.

Kom ihåg att ta det lugnt i början och spela inte match för tidigt. Applicera gärna ett åtsittande fotledsbandage eller tejpa fotleden så att du får extra stöd i början. Om fotleden inte blir stabilare av stabilitetsövningar kan en operation bli aktuell.

Bra övningar för fotleden:

  • Spela med en boll mot en vägg.
  • Stå på ett ben med lätt böjda knän. Gör en tåhävning.
  • Blunda och lyft ena benet – försök att hålla balansen.

Om du har svaga ledband så är det oftast dessa två ledband som skadats. När det skett kan de inte längre hålla fotleden på plats under snabba och häftiga rörelser.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: