Varför får jag ont i skenbenet?

Jag tränar inför ett halvmaraton men har börjat få värk i ena skenbenet. Är det benhinneinflammation jag råkat ut för?

Det kan det mycket väl vara. Benhinneinflammation är en allvarlig löparskada som ska tas på stort allvar innan den utvecklar sig till ett kroniskt tillstånd. Dra därför ned rejält på träningsmängden – och undvik hårda underlag som trottoarer och asfalterade cykel- och bilvägar.

Först när värken är helt borta kan du långsamt börja träna som vanligt igen.

Börja alla löprundor med att jogga i 5–10 minuter så löpmusklerna blir varma innan du ökar tempot. Se också till att springa i fräscha skor som passar just till dig. Skadan är vanligare hos löpare som överpronerar – alltså vinklar foten kraftigt inåt.

Glöm inte att stretcha vadmusklerna när du tränar. Korta muskler ger sämre stötdämpning för underbenet och ökar belastningen på skenbenen.

Stretcha vadmusklerna

Ställ dig mot en vägg med det ena benet nära väggen och det andra bakom kroppen. Pressa det bakre benets häl i golvet. Det ska kännas att det drar i vaden. Om det gör ont kan stretchningen göras skonsammare genom att du dlyttar den bakre foten närmare muren. Stretcha i 3 x 20 sekunder efter träningen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: