Varför får jag ont i mina hälsenor?

Jag köpte nyligen nya löpskor, men har plötsligt börjat få ont i hälsenorna. Kan det finnas ett samband?

Ja, det kan det finnas. Ofta orsakas dock värk i hälsenorna av att man har varit för ivrig med sin träning. Löpformen ska byggas upp långsamt och successivt så att senor och annan vävnad inte överbelastas. En bra tumregel säger att man inte bör öka löpmängden med mer än 10 procent från vecka till vecka.

Nya löpskor kan också vara orsaken.

Skona hälsenorna genom att minska rejält på löpträningen under de kommande veckorna tills smärtan är helt borta. Bygg därefter upp formen gradvis igen och stärk senan genom att gå upp på tå medan du står på ett trappsteg med hälen utanför steget. Sänk hälen så långt ned mot nästa steg som möjligt. Gör övningen 2 x 10 gånger per dag. Öka sedan till 2 x 15 och 3 x 15.

Gör testet som visas nedan och klipp eventuellt ut ett hack i dina nya löpskor för att få bort trycket mot senan.

Testa själv

Ta på löpskorna och sträck vristen så att den översta delen på skons häl pressas in mot hälsenan. Om det är precis där hälsenan ömmar så beror skadan troligen på dina löpskor.

Lösning

Om skorna trycker mot hälsenan kan du klippa bort en trekant av den översta delen av skons hälparti så att trycket mot senan försvinner.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: