© iStockphoto

Varför får jag ofta muskelbristningar?

Jag råkar ofta ut för muskelbristningar i vaderna och baklåren vilket förstör min träningsrytm. Hur ska jag ta mig ur den onda cirkeln så att jag kan träna mer regelbundet?

Om en muskelbristning uppstår gång på gång i samma område, så tyder det på att du kört i gång och tränat för tidigt innan muskeln har hunnit läka ihop efter den senaste skadan. Det bildas ärrvävnad på det ställe i muskeln där muskelbristningen uppstått – och ärrvävnaden är inte lika flexibel som resten av muskeln och därför brister den lätt.

Räkna med 2–3 veckors total vila från träning för att fibrerna ska läka ihop igen. Återuppta sedan träningen långsamt genom att styrketräna och stretcha varsamt. Det är viktigt att du inte går över smärtgränsen när du tränar. Be gärna en sjukgymnast att visa dig rätt övningar.

Om bristningen sitter i baklåret nära knävecket, eller under ena skinkan, bör du be en sjukgymnast eller idrottsläkare undersöka om det är senan som fäster muskeln i sittbensknölen och vid knät som har brustit.

Muskelbristningar

Muskelbristningar uppstår när en muskel överansträngs eller utsätts för en plötslig belastning. Pyttesmå fibrer inne i muskeln dras isär, och det kan sippra ut lite blod som gör att det kan synas blåmärken några dagar senare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Skulle du kunna tänka dig att anlita en personlig tränare?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: