Varför blir jag skadad om och om igen?

Jag har vid flera tillfällen försökt att komma igång att träna, men jag blir skadad hela tiden. Har jag blivit för gammal och svag för att idrotta?

Nej, det är knappast så att du plötsligt inte kan motionera längre. Men kanske är du – i likhet med många andra – lite för ivrig att komma i gång igen efter en

skada

.

Många glömmer bort att det behövs en rehabperiod innan man kan börja träna igen. Annars blir kroppen överbelastad.

När smärtorna har försvunnit är det lätt att glömma bort att några veckors inaktivitet gjort att musklerna blir svagare – speciellt i den kroppsdel som varit skadad och som avlastats. En ny skada kan således lätt uppstå.

Tänk därför på att rehabträna en period innan du fortsätter att träna som förut. Börja t.ex. med att göra några övningar som ökar styrkan och förbättrar din kroppskontroll i det skadade området.

Nästa steg på träningstrappan kan vara att återuppta den vanliga träningen – i mindre skala. Om du inte får problem av det kan du trappa upp träningen gradvis till din gamla nivå.

Rehabträningens fem faser

De flesta försöker att hoppa direkt från fas ett till fas fem, men rehabträningens alla faser är lika viktiga för att undvika skador.

  • 1. Aj, aj, aj. Du skadar dig och tvingas göra uppehåll från din vanliga träning.
  • 2. Fungerar till vardags. Du har inte ont längre till vardags. Börja rehabträna med övningar för musklerna och balansen. Du bör kunna göra varje övning cirka 20 gånger.
  • 3. Träna lätt. Öka belastningen något så att du blir starkare. Gör övningar med vikter som du max. kan lyfta 8–12 gånger innan du måste vila.
  • 4. Specifikt. Börja träna lätt igen – dvs. mer sällan och med betydligt lägre intensitet än tidigare. Trappa upp gradvis. Låt kroppen styra.
  • 5. Redo igen. Först nu är du redo att träna lika mycket som tidigare.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: