Läs också

Ät dig skadefri

© Colourbox

Undvik skador under löprundan

Undvik att träna till utmattning varje gång du springer. Annars är skaderisken stor.

1 mars 2011

Tränar du ofta hårdare än du egentligen tål så ökar skaderisken betydligt. När du är utmattad – som i slutet av en tuff löprunda – ändrar du omedvetet ditt sätt att röra dig, visar ny forskning från Indiana University i USA.

Orsaken är att du får sämre kontroll på löptekniken när du blir trött. Därmed riskerar du att de rörelser som sker i höfterna, knäna och vristerna blir för stora, vilket i sin tur gör att belastningen ökar på leder, muskler och senor. Det kan i sin tur leda till överbelastningsskador. Fotleder, underben och knän är särskilt utsatta.

Undvik skador

  • Löp förhållandevis korta rundor så att du inte blir helt utmattad.

  • Undvik att löpa för snabbt eftersom det ökar belastningen på kroppen vid varje löpsteg.

  • För att upprätthålla, eller förbättra, konditionen kan du avsluta löprundan med att köra lite hårdare på cykeln, i roddmaskinen, eller med andra träningsformer som gör att pulsen ökar rejält utan att benmusklerna överbelastas.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: